Vi satte oss ner med Cecilia Ungerstedt, ansvarig för Hälsodalen 2018, för att komma i stämning inför sommarens aktiviteter på Gotland. Cecilia är en Almedalen-veteran som vet precis hur Hälsodalen bör utformas för att skapa en så givande vecka som möjligt.

 

Varför fortsätter du komma tillbaka till Almedalen år efter år?

Almedalen är en fantastisk arena för samtal mellan människor som inte vanligtvis pratar med varandra och för de samtal som det sällan finns tid för i vardagen. De allra flesta som åker till Almedalen har en öppenhet för nya möten och det är också målet med veckan för många. Det är både inspirerande och genererar många nya idéer och oväntade samarbeten kring sådant som behöver förbättras i samhället i stort och inom det område där jag är aktiv, vård och hälsa.

 

Varför är det så viktigt att Hälsodalen tar plats på Almedalen?

Hälsodalen är idag en inarbetad arena för det hälsopolitiska samtalet. Genom att samla många aktörer inom området vård och hälsa på samma plats underlättar vi för både beslutsfattare och alla andra som är intresserade av vad som händer på området att hålla sig à jour med de senaste och mest intressanta diskussionerna. Genom att blanda olika människor och kompetenser inom samma område skapar vi också allianser och nya samarbeten som annars inte skulle ha skett. Så att det kan bli lite verkstad och verklig skillnad också efter Almedalen.

 

Vad är det bästa med Hälsodalen?

Det är nog den fantastiska blandningen av människor som alla är intresserade av vård och hälsa i kombination med den oas som trädgården med sina lummiga sittplatser erbjuder. Där kan man både sitta och pusta ut, kolla sina mail och börja småprata lite med en intressant bordsgranne.

 

Vad förväntar du dig från Hälsodalen 2018?

Det är ju valår i år och det innebär att det blir högre tryck än vanligt i Almedalen och Hälsodalen. Det innebär samtidigt att vi inte vet vilka som kommer sitta i beslutsfattande position efter september och det gör det hela lite mer utmanande eftersom man som aktör måste nå ut till betydligt fler med sina budskap.